Columns over verkopen en kunst
Kleurrijk Schrijven



De kunst van verkopen en verkopen van kunst  Kunstcolumns | Verkoopcolumns  Kunst columns en korte verhalen  Verhalen over kunst en erfgoed  Zeer kort verhaal en columns






grijs_3.jpg grijs_2.jpg grijs_1.jpg grijs_1.jpg balk_a.jpg
Claudia Zielman grijs_1.jpg grijs_1.jpg grijs_2.jpg grijs_3.jpg






Home | Contact | Tekststrategie en contentbeheer




Contentbeheer

Tekststrategie

Waarom wil ik dit delen?

Deze website vertelt verhalen over mijn werkzaamheden als accountmanager met speciale belangstelling voor mensen binnen organisaties en interesse in verkopen en kunst. Bij het samenstellen van de site ben ik op zoek gegaan naar informatie over de werking van zoekmachines in combinatie met tekststrategie en contentbeheer. Tijdens mijn zoektocht kwam een aantal onderwerpen steeds weer terug en hiervan heb ik, voor mijzelf, een beknopt en leesbaar overzicht gemaakt, en waarom zou ik dat niet met u delen?

Denkt u al als een uitgever?                                   

De markt is niets anders dan een conversatie en alles draait om de uitwisseling van informatie. Met behulp van de taal, het wonder van zesentwintig letters steeds weer anders gerangschikt, kunnen we de werkelijkheid een beetje anders maken en afstemmen op de doelgroep. Ook dit verhaal over tekstschrijven, tekststrategie en contentstrategie. Met deze website wil ik proberen om een zo goed mogelijk resultaat te bereiken in de zoekmachines met behulp van tekst, beeld en video want content bestaat uit meer dan alleen tekst. Eigenlijk is het zinvol om te denken als een uitgever die de regie in eigen hand heeft. Zelf content maken, bewerken en publiceren vraagt om creativiteit en enige kennis van zaken.

Gespreksstofoptimalisering

Hoe wordt u gevonden?                                            top

Klanten verwachten relevante informatie en persoonlijk contact en het optimaliseren van een website moet nauw aansluiten bij het bepalen van de boodschap. Dit is de kern van het 'goed gevonden worden'. U hebt wellicht op het woord tekststrategie of contentstrategie gezocht en deze pagina gevonden en u verwacht dan een relevante tekst als antwoord op uw zoekvraag.  Hoe vaak komt het voor dat een pagina onjuiste informatie of helemaal geen informatie geeft over het gevraagde onderwerp? En hoe lang hebt u gezocht? In minder dan drie klikken is het wenselijk om de juiste pagina in beeld te hebben en om dit te bereiken is een goede voorbereiding noodzakelijk en dat begint al bij de opbouw van de website.

Voor wie eigenlijk?                                                   

Een overzichtelijke, duidelijke en betrouwbare websiteopbouw doet wonderen. Neem de tijd om content en gedachten uit te werken, denk na over de doelgroep en maak een logische rangorde. Waarom publiceert u iets en wie moet het lezen? Door een goede navigatiestructuur wordt de site onderdeel van de architectuur van internet als geheel.

SEO | Zoekmachineoptimalisatie

Waar is de ingang?                                         

De homepage heeft veel kracht en de meeste inkomende verwijzingen komen op de homepage binnen maar verwijzingen moeten niet allemaal naar de homepage linken. Probeert u gerust het volgende even uit. Zoek met Google op het zoekwoord tekststrategie en binnen een paar klikken, komt u direct op deze pagina terecht en niet op de homepage van mijn website. Ook geeft deze pagina relevante informatie over tekststrategie. Maak het gebruikers zo eenvoudig mogelijk om naar de specifieke inhoud te gaan, specifieke zoektermen liggen lager in de zoekstructuur en zijn zeker zo belangrijk. Elke pagina heeft zijn eigen set zoekwoorden en de zoekwoorden moeten meerdere malen als tekst op de pagina verschijnen op een natuurlijke manier. Hoe hoger de dichtheid van de zoekwoorden, hoe belangrijker. Wijs de anchortekst (de tekst die in de browser wordt getoond), de titletekst, de metatekst en de zoekwoorden toe aan de betreffende pagina's en maak voor elke set zoekwoorden een nieuwe pagina. Gebruik bij grafische afbeeldingen altijd een alternatieve tekst die betrekking heeft op het onderwerp.

Hoe comfortabel landen uw zoekers?                  top                       
Deze, voor zoekmachines geoptimaliseerde, pagina's zijn  landingspagina's en bezoekers komen op die pagina terecht nadat een zoekwoord is ingetoetst. De zoekwoorden die ik aan deze landingspagina heb gegeven zijn o.a. teksten schrijven, tekststrategie en contentstrategie. Probeert u het gerust uit met het woord tekststrategie. Dit geeft mij dan weer de gelegenheid om de zoekwoorden nog een keer te benoemen en krijgt de pagina meer 'gewicht' voor de Google ranking.

Wie vertelt uw verhaal?

Staat u al boven de vouw?                                     

De hoogste sites in de ranking hebben volgens Google de meeste autoriteit op de betreffende zoekterm. Boven de vouw geeft aan wat een zoeker op het scherm ziet voordat hij naar beneden scrolt en de informatie boven de vouw wordt beter bekeken dan onder de vouw. U kunt gemakkelijk controleren hoe hoog de pagina in de ranking staat door op de betreffende zoekwoorden te zoeken, dit kost wel wat tijd en moeite maar hiermee kunt u de positie sturen.

Waarom wijzigt Google het algoritme?              

In september 2013 lanceerde Google een nieuw algoritme onder de naam Hummingbird. Hiermee zijn veel veranderingen doorgevoerd. In 2014 heeft Google wijzigingen in het algoritme doorgevoerd met als doel meer hoge kwaliteitssites bovenin de zoekresultaten te laten verschijnen. En is uw website al mobielvriendelijk? Met ingang van 21 april 2015 paste Google de algoritmes dusdanig aan dat mobielvriendelijke websites beter gevonden worden. Voor 2018 staan er uiteraard weer nieuwe ontwikkelingen in de planning. Het semantisch web, een web van verbanden tussen informatie op internet waardoor nieuwe inzichten ontstaan, ontwikkelt zich geleidelijk aan zonder dat er al te veel rugbaarheid aan wordt geven. Maar dit heeft wel gevolgen voor de vindbaarheid van de pagina's. Met semantisch zoeken (betekenisvol zoeken) zoekt Google in de tekst naar antwoorden op zoekopdrachten. Websites worden beoordeeld op basis van inhoud in plaats van trefwoorden. Google leest de website vanuit de bezoeker! Google kijkt dus mee bij het doorontwikkelen van websites. Wees onderscheidend, gebruiksvriendelijk en leesbaar.

Webteksten

Wikipedia, een goed voorbeeld?                          

De websiteopbouw van Wikipedia, op 16 januari 2016 bestond de digitale encyclopedie alweer 15 jaar, is optimaal voor zoekmachines als Google. Duidelijk, betrouwbaar, eenvoudig, up-to-date, geen advertenties, geen verkoopdoelen en een goede linkstructuur. Google heeft alle vertrouwen gegeven, dat wil zeggen dat voor vrijwel alle zoekwoorden Wikipedia in de top vijf staat. Ruim acht miljoen artikelen dus ruim acht miljoen pagina's en evenzoveel metatags. Maar de meeste sites hebben toch een commercieel karakter en het is zaak om hierin de gulden middenweg te bewandelen.

Is tekst echt zo belangrijk?

Spiders (zoekrobots die websites doorzoeken) houden van  tekst en niet van het doorploegen van codes. De eerste alinea's op een pagina, ofwel de tekst hoog in de HTML code, wordt meer gewaardeerd door spiders. Schrijf uitgebreid over uw producten en diensten, word een expert in uw branche en houd de tekst up-to-date. Websites met zinvolle inhoud, die voldoen aan de verwachtingen van de bezoeker, vergroten de kans dat kranten, universiteiten, en andere autoriteiten naar uw website verwijzen en dit kan waardevol zijn.

Contentstrategie

Horen, zien en linken?                                   

Leest u ook de column bij Horen, zien en linken hier vindt u mijn bevindingen over linkbuilding in combinatie met ranking. Dit is een ander onderwerp en hiervoor is een aparte pagina gemaakt met weer een eigen set zoekwoorden, anchortekst, titletekst en metatekst.

Terugstappen of verdwalen?
                                    

Ook is het wenselijk om op iedere pagina het terugstappad op te nemen helemaal terug tot aan de homepage zodat elke pagina met weinig klikken te bereiken is. Kijkt u weer even mee? Bijna bovenaan deze pagina is een rijtje woorden opgenomen t.w. home, contact, tekstschrijven, tekststrategie en contentstrategie. In drie stappen bent u waar u wilt zijn binnen deze website en er kunnen nog meer verdiepingen worden gemaakt.

Kent u de houdbaarheidsduur van uw navigatiestructuur?                                                     top

De hoofdnavigatiestructuur is tevens op elke pagina aanwezig en de site is overzichtelijk en heeft een herkenbare structuur. Zelfs als de gebruiker een deel van de url verwijdert in de browser, dan komt automatisch de indexpagina in beeld. Probeert u het gerust weer uit door in de browser het woord tekstschrijven_tekststrategie_contenstrategie  weg te halen, u komt dan automatisch op de columnpagina of de contactpagina terecht, waar deze beide pagina's onderdeel van zijn. Een logische interne linkstructuur is perfect te volgen voor spiders en legt voor u de basis om snel en effectief informatie te wijzigen en toe te voegen.

Maar we hebben nu toch WordPress?

WordPress is inmiddels het meest gebruikte cms. Hiermee kunt u eenvoudig een website maken, wijzigen en aanvullen. Handige plugins zorgen voor een optimale vindbaarheid in Google en wijzigingen kunnen direct worden aangepast ook via de mobiele telefoon. Mijn gedroomde leven als one man band is waarheid geworden. Met een mobiele telefoon op zak is de werkplek altijd binnen handbereik en kan ik direct zaken verwijderen en toevoegen en zien of er opdrachten zijn! Wilt u weten hoe dat eruit ziet kijk dan op BeeldendCadeau
Dit is een door mij gemaakte WordPresssite waar snel en gemakkelijk een bestelling kan worden geplaatst van een door onszelf bedacht en gemaakt nicheproduct. Met de HTML-kennis die ik al had opgedaan tijdens het maken van de websites Claudia Zielman, Bert Kinderdijk en PPW kom ik een heel eind!

Straft Google echt?
                                                                                                          
Maar nu de grote vraag 'hoe breng je de boodschap over?' Een goed verhaal doet wonderen maar het overnemen van stukken tekst van andere websites wordt door Google als 'duplicate content' aangemerkt en als 'niet interessant' beschouwd. De pagina verdwijnt naar lager gelegen oorden in de ranking.

Wie vertelt uw verhaal?                                             top

Kleurrijk schrijven over een product of dienst is niet eenvoudig. Om het verhaal te kunnen vertellen heb je kennis nodig en er is behoefte aan verdieping. Alle vormen van content t.w. tekst, foto's, illustraties en video inclusief hun meta-informatie doen mee en geven vorm aan de bezieling van een product of dienst. Het ontwikkelen van kwalitatief goede content is arbeidsintensief maar zeer de moeite waard.

Ranking

Praat u al terug?                                                         

Zoekmachines maken deel uit van de marketingcommunicatie en de mediamacht ligt inmiddels bij het publiek. Een juiste aanwezigheid is essentieel maar hoe verhoog je de online zichtbaarheid op een effectieve manier? SEO (Search Enigine Optimization, zoekmachineoptimalisatie) en de verantwoordelijke voor de verhaallijn zijn vaak verschillende personen of afdelingen, dat vraagt om een betere samenwerking en interne bewustwording immers conversatie gaat meer en meer een rol spelen in alles wat u on- en offline doet.

Gaan online en offline nu hand in hand?        
top        
Uiteindelijk draait alles om het vertellen van het verhaal ofwel online
storytelling maar ook offline zal het verhaal overgebracht moeten worden, zowel intern als naar buiten en de uitdaging zit niet zozeer in de technologie maar in de mensen.


Heeft u ze in huis?
                                                                                                   
Mensen met veel kennis van de organisatie, die verstand hebben van ict en die de interactie tussen menselijk gedrag en technologie beter begrijpen. Het goud van de onderneming.

Wie schrijft uw verhaal?

Elke organisatie heeft er toch recht op?               

Een zelfstandige uitvoerder met ondernemersmentaliteit, die het overzicht heeft, zelf waarde toevoegt, onderzoekt en openstaat voor vernieuwing, die mensen samenbrengt en de vertaalslag weet te maken naar de juiste oplossing, inventief verslaggever, creatieve gids en representant van het bedrijf, de account- en contentmanager.



top   








De kunst van verkopen en verkopen van kunst  Kunstcolumns | Verkoopcolumns  Kunst columns en korte verhalen  Verhalen over kunst en erfgoed  Zeer kort verhaal en columns  








2011-2018 - Claudia Zielman | Copyright