Columns
over verkopen en kunst



De kunst van verkopen en verkopen van kunst  Kunstcolumns | Verkoopcolumns  Kunst columns en korte verhalen  Verhalen over kunst en erfgoed  Zeer kort verhaal en columns






Columns over verkopen Columns over kunst De kunst van verkopen Art & Sales Tekststrategie | Gespreksstofoptimalisering
Claudia Zielman Wie vertelt uw verhaal? Wie schrijft uw verhaal? Verkoper en Kunstenaar Hedendaags Realisme






Home | Columns | Verhuizers



Verhuizers

Sommige mensen verhuizen nooit, anderen zijn altijd onderweg. Wij houden het gemiddeld maar die verhuizingen zijn dan wel ingewikkeld want er reist altijd een atelier mee en dat is een kermis met uitstekende poten van ezels en bokken, grote doeken, onhandige objecten, flessen, potten, penselen en veel gevonden voorwerpen. Mijn man, beeldend kunstenaar en ontwerper Bert Kinderdijk, weet het atelier en de woning altijd zo in te richten dat de ruimtes leeg overkomen maar schijn bedriegt. Verhuizen is een operatie maar de keuze voor een verhuisbedrijf is nooit moeilijk. Bijna altijd kiezen we voor de 'eigen' verhuizer maar als je naar uiteenlopende regio's in Nederland en Vlaanderen uitwijkt, is het soms handiger om er een in de buurt te vinden. Regelmatig bezoek ik een verhuisbedrijf voor de Gouden Gids en al snel weet je welke verhuizer het meest geschikt is voor de klus, immers tijdens het informatiegesprek vertellen klanten enthousiast waarom ze zo goed zijn want alle USP's (unieke voordelen) moeten in de advertentie worden geplaatst. Bij elke verhuizing komt de verhuizer van te voren de inboedel opnemen waarna de offerte volgt. Daar doen wij dan niet al te moeilijk over en na het bedingen van een rol noppenfolie gaan wij snel akkoord met de aanneemsom. Verhuizers kijken vooral naar de meubels en hoe onhandelbaar die zijn en laten we er daar nou net niet te veel van hebben? Het lijkt wel of de wanden met objecten voor verhuizers niet bestaan en het taxeren van een atelier is een vak apart. Steevast elke klus loopt uit op een drama voor de ondernemer. Termen als koppijnpand moesten wij bij meerdere 'gelegenheden' incasseren. Inmiddels hebben wij grote waardering voor de mensen die het vak uitoefenen. Naast de besproken vrachtwagen komt er altijd een niet geplande aanhanger of bus bij. Als alle schilderijen van de muren zijn gehaald en op de grond in folie klaar staan dan heb je een paar vierkante meter extra nodig en moet je heel vaak heen en weer lopen. Atelierspullen zijn geen alledaagse dingen en al snel kom je dekens te kort om alles stabiel te houden in de vrachtwagen. Wij werken altijd mee en de hele dag (avond en nacht) staat in het teken van plannen, eten, passen en meten. Uiteindelijk vertrekt de karavaan naar de nieuwe bestemming, strijk en zet door filegevoelig gebied en we lopen dan al uren achter op de planning. De reis wordt nog eens onderbroken om apart gemerkte objecten tijdelijk te stallen in de opslag. Als we bij bij de 'nieuwe' woning arriveren is een verhuislift een noodzakelijk hulpmiddel want de panden die wij betrekken zijn net zo onvoorspelbaar als de spullen die er in gaan. En zo hebben we al menig verhuisbedrijf de stuipen op het lijf gejaagd en uitgebluste verhuisteams midden in de nacht uitgezwaaid. Ondertussen zijn we terug in Midden Nederland en maken we weer gebruik onze 'eigen' verhuizer die zich de voorgaande keren nog goed kan herinneren. Bij al die persoonlijke verhuizingen kwamen daar dan ook nog eens de kantoorverhuizingen van de werkgever bij.


Naast een hoofdkantoor en regiokantoren kende de Gouden Gids in het verleden ook canvaskantoren. Dit zijn ruimtes die tijdelijk werden gehuurd om de verkoopteams onderdak te bieden tijdens de werkzaamheden in de betreffende streek. Vage ruimtes die huisden achter kroegen, in kerken, bij de boer en op bedrijventerreinen en waar het 'Gouden Gidscircus' elk jaar opnieuw domicilie had. Voor verhuizers een gemakkelijke opdracht. Bureaus, kasten, stoelen, prullenbakken en vooral veel gidsen werden opgepakt en vlot overgezet van het ene canvaskantoor naar het andere. Erg voorzichtig werd er niet mee omgegaan. Menig gefrustreerde verkoper had al eens een deuk in een prullenbak getrapt of een stoel door de ruimte geslingerd en bureaus werden vaak gebruikt als podium om op te dansen als er weer een succes was behaald. Opgestoten in de vaart der volkeren groeiden de kantoorpanden aanzienlijk en werd het meubilair serieuzer en vanuit het hoofdkantoor werden wij illustratief gesteund door collega's van de grafische afdeling die de verhuizingen vastlegden in geestige prenten. Verhuisbedrijven zijn vaak familiebedrijven en daar zit veelal het succes. De hele familie is betrokken; grootouders, ouders, kinderen, aangetrouwde familieleden, neven en nichten, ooms en tantes. Ik heb ze in alle combinaties ontmoet tijdens mijn werkzaamheden voor de Gouden Gids. De jongere generatie behaalt succes door een nieuwe voordeelcyclus te bedenken en uit te groeien, sommigen zelfs tot en met het predicaat ‘Bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier’. Vader of grootvader is vaak met een enkele vrachtwagen van huis uit begonnen en geleidelijk aan hebben ze zich opgewerkt tot professionele bedrijven met enorme hallen voor opslag van inboedels en warehousing. Logo, slogan en huisstijl worden consequent doorgevoerd op verhuisdozen, vrachtwagens, materieel en kleding. De kracht van de herhaling en de klant wil toch ook waar voor zijn geld? Uiteindelijk is het een prettig idee dat de hele straat kan zien dat je verhuist zonder verdere uitleg. Het 'Hyacinth Bucket-syndroom' is mij dan ook niet vreemd. Klanten zijn doelgroepen geworden en het is de kunst om groot te zijn door klein te blijven en niet te veel van de doelgroep verwijderd te raken. Een goede mix van particuliere opdrachtgevers en zakelijke klussen is bovendien de weg naar voortbestaan en het beste bedrijfsresultaat. Een prominente plaats in de Gouden Gids en op Gouden Gids Internet is nog steeds noodzakelijk, hoe moeilijk dat ook te verkroppen is voor de ondernemer die zich schrap zet tijdens het gesprek met een verkoper van De Telefoongids | Gouden Gids. Vraag en aanbod bepalen nog steeds de prijs en verhuisondernemers zijn beslist niet mals tijdens de onderhandelingen. Ingefluisterd door de branchevereniging en collega's proberen zij het uiterste eruit te halen en zit je zo maar een paar uur opgesloten met de DMU (beslissers) van de familie onder het mom van 'ik handel met jou omdat ik je te slim af ben, jij handelt met mij om precies dezelfde reden'. Maar altijd is er een relatie tussen geld en kwaliteit en een goede ondernemer weet wanneer hij moet toeslaan. Mijn laatste bezoek voor De Telefoongids | Gouden Gids aan een verhuisbedrijf paste precies in dit plaatje en met de slogan 'The Fine Art of Moving!' tracht dit bedrijf verhuizen ook nog eens tot kunst te verheffen.







Het vertrek | Bert Kinderdijk
Verhuiscartoon

Het vertrek, Bert Kinderdijk
Verhuiscartoon Gouden Gids

















Terug naar columns













De kunst van verkopen en verkopen van kunst  Kunstcolumns | Verkoopcolumns  Kunst columns en korte verhalen  Verhalen over kunst en erfgoed  Zeer kort verhaal en columns








2011-2018 - Claudia Zielman | Copyright